Min hemsidas affärsmål är ”Vi säljer högkvalitativa träningskläder för kvinnor som vill ta plats och sticka ut, med fokus på djärva, uttrycksfulla färger som inspirerar till självsäkerhet och styrka”.
Hemsidans digitala strategi är främst Försäljning av produkter och är därav en Ecommerce-webbplats. Utifrån detta syfte är mina KPI:er Totalt försäljningsvärde och Antal köp. Jag valde dessa eftersom de bidrar till hemsidans affärsmål och är avgörande för en e-handel. Segment har jag valt att kolla på Alla trafikkällor kampanjer och Alla kanaler eftersom det är intressant att se var de som köper produkterna kommer ifrån. Target blir därför att kunden har Fullföljt köpet och fått meddelandet ” Thank you. Your order has been received.” för att KPI:erna ska vara uppfyllda.
Min andra strategi är att Driva in nya prenumeranter på nyhetsbrev, som bidrar till affärsmålet då vi kan locka fler kunder genom e-postutskick. KPI som jag vill mäta är Antal nya prenumeranter på nyhetsbrev. Jag valde Alla trafikkällor kampanjer och Alla kanaler som segment igen eftersom vi vill se vilka kampanjer och trafikkällor som drar in nya prenumeranter. Target som är kopplat till denna KPI är Prenumererat på nyhetsbrev och mottagit meddelandet ”Your subscription has been confirmed”, vilket representerarden önskade aktiviteten.
Yttligare en strategi är att Attrahera fler besökare till butiken, vilken är knuten till affärsmålet då företaget har en fysisk butik. KPI:er som bör följas upp utifrån detta är Antal klick på “Find store” eller “Contact us” eftersom vi vill att besökarna ska hitta till vår butik. Butiken är belägen i Göteborg och jag väljer därför att segmentera Geografiskt (riktat till Västra Götalandsregionen). Targets, det som ska ha uppfyllts är Klickat på “Find store” eller “Contact us”.
Min sista digitala strategi är att Inspirera och engagera på sociala medier eftersom det skapar starkare relationer med våra kunder och ökar varumärkets synlighet. Det är viktigt kopplat till affärsmålet och företagets budskap. KPI:er är därför Klick på sociala medier-knappar, eftersom det är så vi kan mäta engagemanget. Det kan också vara intressant att kolla på Antal följare, likes, kommentarer och delningar men detta är ingen KPI som går att mäta utifrån hemsidan, därav valde jag bort den. Segment är Facebook, Instagram & Tiktok för att vår målgrupp är mest aktiv på dessa plattformar. Target som ska ha genomförts är således Klickat på sociala medier-knapparna.
Här visas mina taggar i Google Tag Manager. Eftersom jag ville testa och se att jag kan spåra olika interaktioner på min hemsida har jag lagt till fler spårningar än bara KPI. Därför har jag exempelvis satt upp spårning för klick på e-post- och telefonlänkar samt om besökaren fyller i kontaktformuläret. Detta ger mig en bredare förståelse för hur besökare interagerar med sidan.
Så här spårar jag mina KPI med Google Tag Manager:
- GA4 – Event – E-commerce Events:
Denna tagg registrerar all data kopplad till köp och används för att mäta mina KPIsom totalt försäljningsvärde och antal genomförda köp. - Contact Us Visit:
Denna tagg triggas när sidan Contact Us visas på webbplatsen. Besökaren kan nå sidan genom att klicka på knappen “Find Store” eller via huvudmenyn genom att välja alternativet “Contact Us”. - Facebook Tagg, Instagram Tagg och Tiktok Tagg:
Dessa taggar spårar interaktioner där någon klickar på en länk som leder till sociala medier. De aktiveras baserat på länkinnehåll som identifierar plattformen. - Newsletter Sign-Up:
Denna tagg används för att spåra nyhetsbrevsregistreringar. När en användare anmäler sin e-postadress, skickas de vidare till en ny sida, vilket används som trigger för att registrera eventet.
Här är en bild på mina KPI:er (Key Events) i Google Analytics.
På denna skrämdumpen kan vi se i Google Analytics i Realtid att taggarna funkar och kommer upp som viktiga händelser när jag uppfyller mina KPI:er på hemsidan.
Här ser vi att även inskickade kontaktformulär och genomförda köp registreras.
Här kan vi följa statistiken över antal köp och totalt försäljningsvärde, vilket är mina centrala KPI:er.